UNDERVISNING
Musik kan så utroligt mange ting - og musik kan bevidst bruges i mange funktioner og situationer. Musikken kan være et redskab til at lære, til at komme ud af hovedet og ned i kroppen, til at beyde grænser ned og komme ud over stepperne, både socialt og kreativt. Musikken eksiterer også, og dyrkes, for musikkens skyld! Fordi musik er kunst, og fordi den hjælper os, og kontakter vores følelser og vores indre meget direkte, på en måde, som alle på et eller andet plan kan forholde sig til.
Når jeg underviser, finder jeg stor glæde i at formidle en eller flere af disse ovenstående ting. Jeg har selv haft utroligt mange gode oplevelser med musik. I alle mulige sammenhænge; når jeg spiller sammen med andre, når jeg oplever andre spille musik, går til koncert, hører en god plade, når jeg leger med musikken og kroppen sammen med børn, unge og voksne, osv. Endda har jeg til tider følt min krop blive fyldt ud til fingerspidserne af glæde, sommerfugle og noget mere som ikke kan forklares, men som kommer af oplevelserne med musik, det er lige før kroppen letter fra jorden!
Derfor har jeg en helt klar intention og motivation der hedder, at jeg gerne vil skabe mulighederne for at andre kan få lignende oplevelser, og det er det jeg forsøger, når jeg underviser. Jeg kan ikke give oplevelserne, det er ikke mig der gemmer på dem, men jeg kan vise et stykke af vejen derhen, og skabe de bedst mulige rammer for at musikken kan komme til og gøre sit!
Hvilken glæde! Det er os, der skaber musikken!
Foto: Dav Jacobsen
SANG, DANS OG SPIL
Kontakt mig gerne, hvis du tænker på om jeg mon kan lave noget for lige dem du går og tænker på, så snakker vi om det!
SDS er forkortelsen for dette udtryk, og betegnelsen kommer fra musikkonservatoriet hvor SDS er et fag - det fag, som sammen med percussion har udgjort mine to hovedfag på konservatoriet.
Under denne trekløver gemmer sig et musisk fag, som i højere grad end nogle andre fag beskæftiger sig med kroppen i musik, og legen i musik, og med at lave musik uden elektriske guitarer, trommesæt og synthesizers, men med krop, stemme og percussion-instrumenter. Som jeg ser det, er det unikke ved at beskæftige sig med musikken på denne måde, og især som undervisningsfag, at alle, og jeg mener alle, kan være med, og få en god oplevelse i det sociale og musikalske.
Jeg lister her forskelligt indhold/kvaliteter ved SDS-faget:
- Stilarter, dyrkelse af traditionel musik fra forskellige verdensdele indeholdende de tre elementer: sang, dans og spil
- Rytmetræning, grundlæggende rytmisk fornemmelse i kroppen
- Ryste sammen - gruppedynamik og lær hinanden at kende
- Kreativitet, kreative processer, idéudvikling
- Grænsenedbrydning, kom ud over hæmningerne
Helt konkret kan man beskæftige sig med traditionelle stilarter fra de varmere dele af verden, eksempelvis Cuba, Brasilien og store dele af Afrika. Fælles for disse traditionelle ting er, at de består af dans (bevægelse/krop), sang (stemme), og percussion (rytmer), og har et helt fantastisk samspil mellem disse tre ting. Jeg har især fagkundskaber inden for det vestafrikanske og dele af den afrocubanske kultur. Kontakt mig for uddybelse af dette.
Udover at arbejde konkret med stilarter, kan faget også indeholde et væld af andre muligheder. Generelt for næsten alle aktiviteter i faget er, at kroppens rytmik, sansingen af musik og rytmik bliver styrket. Faget er rent modsat den "skærm-kultur" der ligger i samtiden; det handler om at opleve, være tilstede, sanse, mærke og give hinanden en masse gennem musikken.
Faget henvender sig ikke til en bestemt aldersgruppe og kræver ikke et bestemt musikalsk niveau. Det er både for den professionelle musiker, og for dem, der slet ikke beskæftiger sig med musik til daglig.
Jeg har således undervist, børn i alderen 2-3, 7-10, 15-18, alt fra 18-50, og pensionister på op til 70.
Kort sagt, der er ingen grænser.
PERCUSSION
Jeg underviser i percussion på mange niveauer. Gerne som solo undervisning, men også i grupper.
Mit primære instrument er congas. Derudover har jeg meget erfaring med bata-trommer (cuba), djember og dunner (fra vestafrika), cajon, forskelligt håndpercussion, bongos, udo, og jeg arbejder også meget med klanligt percussion, samt forskellige nye måder at blande og sammensætte percussion til nye lyduniverser.
Jeg blander gerne pecussionunderivsingen med nodelæsning, rytmelære og kropslige rytmiske udfordringer (koordination osv).